Open brief aan Ben Weyts. “Het inhaalverbod is een klucht.”

 

Geachte minister,

Nu onze mooie nazomer definitief achter de rug ligt en de natte herfst écht is aangebroken, wil ik het graag met u over het inhaalverbod van vrachtwagens bij regenweer hebben. De naleving van dat verbod was al een klucht bij uw voorgangster Hilde Crevits en dat is het onder uw bewind nog steeds. Wie zich in de regen op een autosnelweg waagt, wordt om de haverklap getrakteerd op een carwash van een voorbijsnellende vrachtwagen. Dat we doorheen een mistgordijn van regen met onze personenwagens tussen gigantische trucks moeten laveren, is te vergelijken met een spelletje Russische roulette: meestal loopt het goed af, maar één keer is het onherroepelijk bingo. En dan zijn de gevolgen dramatisch. Bij ongevallen met vrachtwagens vallen dubbel zoveel doden als met personenwagens.

Om u een idee te geven hoe vaak we dergelijk risico lopen, deed ik onlangs een testje. Op de brug aan de afrit Lochristi op de E17 telde ik een half uur de trucks die in de regen op het middenvak reden. Ik kwam aan twintig stuks, dat zijn er veertig per uur. Doe dat maal een werkdag van tien uur en we komen al aan vierhonderd inbreuken per dag. Op één stukje autosnelweg! Eén op vier vrachtwagenchauffeurs zou volgens Touring het inhaalverbod negeren; dat zijn er dus duizenden per dag. Daar zijn twee oorzaken voor. Ten eerste is er geen signalisatie langs onze wegen. Op een eenzaam verbodsbord aan de grens na, wijst niks er op dat vrachtwagens bij regen niet mogen inhalen. Een hoop chauffeurs, vooral buitenlanders, zijn dus niet op de hoogte van dit inhaalverbod. Ten tweede worden er geen onbemande camera’s gebruikt om overtredingen vast te stellen. Dat gebeurt door mobiele politie-eenheden. Gevolg: er wordt te weinig gesanctioneerd. Ik heb het nagevraagd, in 2016 werden er slechts 631 inbreuken vastgesteld. Dat zijn er amper 2 per dag, verspreid over heel België. Je hebt als vrachtwagenchauffeur meer kans om de Win For Life te winnen, dan dat ze je klissen tijdens inhalen in de regen.

De oplossing ligt voor de hand: plaats voldoende verbodsborden langs de autostrades en laat onbemande camera’s inbreuken vaststellen. U kondigde in maart extra trajectcontroles aan om snelheidsovertredingen te detecteren, maar over het registreren van inhaalovertredingen werd met geen woord gerept. Ook op de verbodsborden wachten we nog steeds. Neem een voorbeeld aan Nederland; daar worden vrachtwagenchauffeurs om de zoveel kilometer erop gewezen dat ze op weekdagen niet tussen 06u.00 en 19u.00  mogen inhalen. U zou ook de aanwezige elektronische panelen boven de snelwegen kunnen gebruiken om de vrachtwagenchauffeurs te sensibiliseren. Als ze kunnen dienen om voetbalsupporters naar een stadion te leiden, waarom dan niet om vrachtwagenchauffeurs te verwittigen dat ze bij regen niet mogen inhalen? O ja, zorg alsjeblieft dat men een sanctie ook voelt. Een boete van 58 euro is belachelijk weinig als je het leven van een ander in gevaar brengt. Laat vrachtwagenchauffeurs beseffen dat het inhaalverbod bij regenweer een ernstige zaak is. Beste minister, u verklaarde in 2015 dat u het aantal verkeersdoden tegen 2020 wou halveren. Ik vind dit een nobele ambitie en ik ben ervan overtuigd dat u dit ook meent. Daarom begrijp ik niet dat u deze levensgevaarlijke verkeerssituaties op onze snelwegen blijft tolereren. Niks doen is schuldig verzuim. De dag komt dat een truckchauffeur zijn tientonner doorheen de achterruit van een gezinswagen boort. Er zullen dan ook open brieven aan u geschreven worden. Maar niet zo vriendelijke als deze.